Mudgala Puranam fortæller om 8 indre avatarer af Ganesha. Disse avatarer skal forståes symbolsk som abstrakte kvaliteter som vinder over lignende personifikationer af det onde og svagfulde. Mudgala Puranam erklærer tydeligt, at historierne skal mediteres over for at kunne forstå den fulde mening i takt med den indre udvikling af hvert individ, og de skal derfor ikke forståes som virkelige beretninger.

De syv af dem beskrives her;

1. Vakratunda
Den første avatar er Vakratunda, som er en legemliggørelse af den absolutte upersonlige aspekt af godhed kaldet Brahman med form som Ganesha. Han bekæmpede en dæmon kaldet Matsaryasura (misundelse-jalousi), som opstod fordi gudernes konge, Indra, var mentalt fraværende og derfor mistede kontrollen med sin evne over sind. Denne mangel på årvågenhed resulterede i, at den umulige kraftfulde dæmon blev manifesteret, og bekæmpede alle, da misundelse kan overvinde alt i det lange løb. Kun den rene abstrakte form af gud, uden kvaliteter der kan overvindes af misundelse, kunne bekæmpe denne dæmon. Dette er en moralsk historie baseret på den yogiske overbevisning om, at alle sindets kvaliteter skal overvindes for at opnå moksha.

2. Ekadanta
Ekadanta bekæmpede dæmonen Madasura. Madasura opnåede kraft ved at meditere på den populære Shakti mantra, Hrim, som vækkede dens vigtige tantriske kilde. Ekadantas form er blevet tydet til at betyde Eka, ”Én”, men har også en betydning som ”sandhed”. Ekadanta er derfor den Øverste Sandhed som håndterer Maya (illusion). Madasura kunne få gavn af alle dæmoniske ønskers manifestationer i universet, men han kunne ikke plage dem med rene intentioner og handlinger. Historien skal derfor forståes som at det onde kun kan komme ind, hvis man inviterer den ind.

3. Mahodara
Med denne avatar bekæmpes Mohasura – dæmonen over selvbedrag og forvirring.

4. Lambhodara
Med denne avatar bekæmpes Krodhasura – dæmonen over vrede.

5. Vikata (intelligens)
Med denne avatar bekæmpes Kamasura (begær).

6. Vignaraja (herren over forhindringer)
Vignaraja bekæmpede dæmonen Mamasura, som symboliserer det at begære og beside, hvilket er en forhindring mod spirituel evolution.

7. Dhumravarna
Med Dhumravarna avataren, som er Brahmans ødelæggende kraft, bekæmpede han dæmonen Abhimanasura (stolthed).


Alle disse dæmoner er kendt som ”indre” fjender, og repræsenterer kvaliteter som man skal blive fri af mens man vokser i det spirituelle liv. De er i virkeligheden forhindringer, og Ganesha er den bedste til at fjerne forhindringer for uanset hvem i et liv.

Hver af disse kvaliteter er en del af Skyggen, et vitalt aspekt i vores personlighed, som giver meget energi hvis de bliver kontrolleret, men som bliver en sygdom i vores psyke, hvis de får lov til at dominere. Disse kvaliteter skal ikke ødelægges men undertrykkes. Jo mere du udvikles som menneske, jo større er potentialet for at disse kvaliteter vil manifestere sig og få dig ned. Men ved at erkende at de er inde i dig, og nægte at lade dem tage kontrollen er vejen frem. Ganesha gør disse dæmoner afmægtig og uden kræfter. Ligeså snart disse kvaliteter er anerkendt og bekræftet, vil de miste deres indflydelse med det samme.


 


Kilder:
http://www.webonautics.com/mythology/ganesha.html
http://www.mailerindia.com/god/hindu/index.php?ganesha